VOices Blog Members Home Events English | Français Shopping Cart
Skip to main content
Inside Banner

Helping with Furniture

HWF-logo-large.png
Dawn Wood-Memic
Volunteer Recruitment Coordinator
Helping with Furniture
Aboriginals (First Nation, Metis, Inuit); Visible Minorities or New Canadians; Disadvantaged; LGBTTQ; Men; People with disabilities or medical conditions; Youth (16-18 years); Youth (11-15 years); Children (0-10 years); Animals; Seniors; Women; Youth (19-24 years); Homeless; Athletes

We are all about New Beginnings.

Helping with Furniture (HWF) is a volunteer-run charitable organization providing gently used furniture and household items for those in the Ottawa area who are restarting their lives because of situations of hardship. Our goal is to help residents start a new life by providing both basic necessities and the comforts of a real home - at a time when those comforts are needed most.

Twice a week, a group of volunteers picks up gently used furniture and household items from private donors and delivers to those in need who lack the basics necessary to establish a home. We get referrals from more than 50 social agencies and organizations throughout Ottawa and work with them to assist their clients. Without this help, individuals and families go without a place to sit or eat, without dishes or a bed, some for many months at a time.

HWF is a registered charity, not affiliated with any religious or political group and the only organization in Ottawa that helps those in need to furnish their homes free of charge. For these reasons, we are the choice of referral agencies and, sadly, we always have a waiting list.

www.hwfottawa.org

Volunteer Opportunities

La traduction française suivra.

Volunteer tasks:
• Sort through received toy donations;
• Place what is useful for families in the toy storage area;
• Set aside items suitable for other HWF areas, for resale or for disposal;
• Test battery operated toys to ensure they work, light cleaning of items if soiled;
• Keep toy storage area organized;
• Select and pack available toys/books for each family or individual receiving a delivery, using a list of needs as provided by the Visitors Team and;
• Label packed toy boxes with the name of the family clearly identified as per the list from the Visitors Team (often the first name).

Note: Not all tasks will be required for each shift. Sorting and packing are usually done on separate shifts. Sorting is done in the days after donations are received, and packing is then done in the days before deliveries are made.

Skills, experience and qualifications required:
• Physically able to lift boxes and heavy small items;
• Able to work independently or in small teams;
• Attention to detail;
• Exercise judgement considering the needs of different ages of children, and considering the suitability of donated toys;
• Able to use and have access to a computer and;
• Able to co-ordinate and communicate with other HWF volunteers.

Requirements:
• Respect for all HWF procedures and safety measures;
• Completion of Waiver and Sign-Up sheet before first shift;
• Able to travel to and work at the HWF warehouse and;
• Meet weekly timelines.

Time Commitment
• One shift every 2 to 3 weeks for 2 to 4 hours (depending on the number of children/families receiving toys and books) and;
• Training received in orientation and working paired with experienced volunteer.

Note: The time to complete the work is arranged within the toy and book sorting team. No specific time is set to perform duties. However, packed toys/books must be ready for the Wednesday night deliveries.

Fonctions
• Faire le tri des jouets qui ont été donnés
• Ranger les articles utiles pour les familles à l'endroit désigné
• Mettre de côté les articles qui doivent être rangés dans d'autres secteurs de l'entrepôt ou aux fins de vente ou d'élimination
• Mettre à l'essai les jouets à piles en vue de s'assurer qu'ils fonctionnent; les nettoyer au besoin
• Garder l'unité des jouets propre et à l'ordre
• Choisir et préparer des jouets et des livres pour chaque personne ou famille qui recevra les meubles, à l'aide de la liste des besoins établie par l'équipe de visiteurs
• Inscrire le nom des familles sur les boîtes de jouets, conformément à la liste des visiteurs (habituellement le prénom)

Nota : Il ne sera pas nécessaire d'accomplir toutes ces fonctions chaque quart de travail. Ainsi, le tri et la préparation des articles se font habituellement à différents moments. Le tri se fait quelques jours après que les dons aient été déposés à l'entrepôt et la préparation des articles se fait quelques jours avant la livraison.

Compétences, expérience et qualités requises
• Pouvoir soulever des boîtes et de petits articles lourds
• Travailler de façon indépendante ou en petits groupes
• Porter attention aux détails
• Faire preuve de jugement en considérant les besoins des enfants, en fonction de leur âge et de la pertinence des jouets qui ont été donnés
• Avoir accès à un ordinateur et savoir l'utiliser
• Pouvoir se coordonner et communiquer avec les autres bénévoles d'Aidons avec des meubles

Exigences
• Respecter toutes les procédures et mesures de sécurité d'Aidons avec des meubles
• Remplir la feuille d'inscription et de renonciation avant la première période de travail
• Se rendre à l'entrepôt d'Aidons avec des meubles pour y travailler
• Respecter les échéanciers hebdomadaires

Engagement en matière de temps
• Un quart de travail toutes les deux ou trois semaines pendant deux à quatre heures (selon le nombre d'enfants/de familles qui reçoivent des jouets et des livres)
• Formation reçue à la séance d'orientation et en compagnie d'une bénévole d'expérience

Nota : Le temps pour exécuter ces fonctions est décidé au sein de l'équipe chargée des jouets. Par la suite, les articles peuvent être préparés en tout temps, pourvu que le tout soit prêt pour la livraison du mercredi soir.
Location: 5350 Canotek Rd Unit 9, Gloucester
Deadline: Jul 31, 2018
La traduction française suivra.

Volunteer tasks:
• Sort through received linen donations;
• Place what is useful for families in the linen storage area;
• Set aside items suitable for other HWF areas, for resale or for disposal;
• Keep linen storage area organized;
• Work to select and pack available linen items for each family or individual receiving a delivery, using a list of needs as provided by the Visitors Team and;
• Label packed linen bags with the name of the family clearly identified as per the list from the Visitors Team (often the first name).

Skills, experience and qualifications required:
• Physically able to lift boxes;
• Able to work independently;
• Attention to detail;
• Exercise judgement considering the suitability of donated linens;
• Able to use and have access to a computer and;
• Able to co-ordinate and communicate with other HWF volunteers.

Requirements:
• Respect for all HWF procedures and safety measures;
• Completion of Waiver and Sign-Up sheet before first shift;
• Able to travel to and work at the HWF warehouse and;
• Meet weekly timelines.

Time Commitment
• One shift every other week for about 3 hours (at times more or less, as necessary, and as agreed with the Linen Team Lead) and;
• Training received in orientation and working paired with experienced volunteer.

Note: The time to complete the work is arranged within the Linen Team. No specific time is set to perform duties. However, packed linens must be ready for the Wednesday night deliveries.

Fonctions
• Faire le tri des articles de literie qui ont été donnés
• Ranger les articles utiles pour les familles à l'endroit désigné
• Mettre de côté les articles qui doivent être rangés dans d'autres secteurs de l'entrepôt ou aux fins de vente ou d'élimination
• Garder l'unité des articles de literie propre et à l'ordre
• Choisir et préparer les articles de literie pour chaque personne ou famille qui recevra les meubles ou autres, à l'aide de la liste des besoins établie par l'équipe de visiteurs
• Inscrire le nom des familles sur les boîtes d'articles de literie, conformément à la liste des visiteurs (habituellement le prénom)

Compétences, expérience et qualités requises
• Pouvoir soulever des boîtes
• Travailler de façon indépendante
• Porter attention aux détails
• Faire preuve de jugement en considérant la pertinence des articles de literie qui ont été donnés
• Avoir accès à un ordinateur et savoir l'utiliser
• Pouvoir se coordonner et communiquer avec les autres bénévoles d'Aidons avec des meubles

Exigences
• Respecter toutes les procédures et mesures de sécurité d'Aidons avec des meubles
• Remplir la feuille d'inscription et de renonciation avant la première période de travail
• Pouvoir se rendre à l'entrepôt d'Aidons avec des meubles pour y travailler
• Respecter les échéanciers hebdomadaires

Engagement en matière de temps
• Un quart de travail toutes les deux semaines pendant environ trois heures (parfois plus, parfois moins, au besoin, et comme il a été convenu avec la responsable de l'équipe chargé des articles de literie)
• Formation reçue à la séance d'orientation et en compagnie d'une bénévole d'expérience

Nota : Le temps pour exécuter ces fonctions est décidé au sein de l'équipe chargée des articles de literie. Par la suite, les articles peuvent être préparés en tout temps, pourvu que le tout soit prêt pour la livraison du mercredi soir.
Location: 5350 Canotek Rd Unit 9, Gloucester
Deadline: Jul 31, 2018
La traduction française suivra.

Volunteer tasks:
• Sort through received kitchenware donations;
• Place what is useful for families in kitchenware storage area;
• Set aside items suitable for other HWF areas, for resale or for disposal;
• Test small electrical kitchen appliances to ensure they work, light cleaning of items if soiled;
• Make up sets of dishes, cutlery, glasses, pots and pans, from items received;
• Keep kitchenware storage area organized;
• Work in teams of 2 to select and pack available kitchen items for each family or individual receiving a delivery, using a list of needs as provided by the Visitors Team and;
• Label packed kitchenware boxes with the name of the family clearly identified as per the list from the Visitors Team (often the first name).

Note: Not all tasks will be required for each shift. Sorting and packing are usually done on separate shifts. Sorting is done in the days after donations are received, and packing is then done in the days before deliveries are made.

Skills, experience and qualifications required:
• Physically able to lift boxes and heavy small items;
• Able to work independently or in small teams;
• Attention to detail;
• Exercise judgement considering the needs of different sizes and makeup of families, and considering the suitability of donated kitchenware;
• Able to use and have access to a computer and;
• Able to co-ordinate and communicate with other HWF volunteers.

Requirements:
• Respect for all HWF procedures and safety measures;
• Completion of Waiver and Sign-Up sheet before first shift;
• Able to travel to and work at the HWF warehouse and;
• Meet weekly timelines.

Time Commitment
• One shift every other week for 3-4 hours (at times more or less, as necessary, and as agreed with the Kitchenware Team Lead) and;
• Training received in orientation and working paired with experienced volunteer.

Note: The time to complete the work is arranged within the Kitchenware team. No specific time is set to perform duties. However, packed kitchenware must be ready for the Wednesday night deliveries.

Fonctions
• Faire le tri des articles de cuisine qui ont été donnés
• Ranger les articles utiles pour les familles à l'endroit désigné
• Mettre de côté les articles qui doivent être rangés dans d'autres secteurs de l'entrepôt ou aux fins de vente ou d'élimination
• Mettre à l'essai les petits appareils ménagers en vue de s'assurer qu'ils fonctionnent; les nettoyer au besoin
• Faire des ensembles de vaisselle, d'ustensiles, de verres, de chaudrons, à partir des articles reçus
• Garder l'unité des articles de cuisine propre et à l'ordre
• Travailler en équipe de deux pour choisir et préparer les articles pour chaque personne ou famille qui recevra les meubles, à l'aide de la liste des besoins établie par l'équipe de visiteurs
• Inscrire le nom des familles sur les boîtes, conformément à la liste des visiteurs (habituellement le prénom)

Nota : Il ne sera pas nécessaire d'accomplir toutes ces fonctions chaque fois que vous vous présentez à l'entrepôt. Ainsi, le tri et la préparation des articles se font habituellement à différents moments. Le tri se fait quelques jours après que les dons aient été déposés à l'entrepôt et la préparation des articles de cuisine se fait quelques jours avant la livraison.

Compétences, expérience et qualités requises
• Pouvoir soulever des boîtes et de petits articles lourds
• Travailler de façon indépendante ou en petits groupes
• Porter attention aux détails
• Faire preuve de jugement en considérant les besoins des familles, en fonction de leur taille et composition et en tenant compte de la pertinence des articles de cuisine qui ont été donnés
• Avoir accès à un ordinateur et savoir l'utiliser
• Pouvoir se coordonner et communiquer avec les autres bénévoles d'Aidons avec des meubles

Exigences
• Respecter toutes procédures et mesures de sécurité d'Aidons avec des meubles
• Remplir la feuille d'inscription et de renonciation avant la première période de travail
• Se rendre à l'entrepôt d'Aidons avec des meubles pour y travailler
• Respecter les échéanciers hebdomadaires

Engagement en matière de temps
• Un quart de travail de trois à quatre heures (parfois moins, parfois plus, au besoin et comme il a été entendu avec la bénévole en chef de l'équipe d'articles de cuisine)
• Formation reçue à la séance d'orientation et en compagnie d'une bénévole d'expérience

Nota : Le temps pour exécuter ces fonctions est décidé au sein de l'équipe chargée des articles de cuisine. Par la suite, les articles peuvent être préparés en tout temps, pourvu que le tout soit prêt pour la livraison du mercredi soir.

Location: 5350 Canotek Rd Unit 9, Gloucester
Deadline: Jul 31, 2018
If you are interested in undertaking very rewarding work, you might be interested in volunteering within Helping With Furniture (HWF). We are currently seeking candidates for the position of Client-Visitor Liaison.

Individuals or families in need of furniture (clients) are referred to HWF by a wide range of social agencies in the Ottawa area. Their information is entered into a spreadsheet, from which several clients are selected each week. Before receiving furniture, these clients are visited at home by a team of two HWF volunteers (« visitors ») who make a complete list of their needs. The role of the Client-Visitor Liaison is to communicate with the clients in order to assess their needs and to select the clients who will be visited the following week as well as communicate their selections to the visitors.

This position will not only open the door to discovering extraordinary people whose realities are not always visible to most of us, but will also allow you to play a role in making a difference in their lives.

Please request the job description for more information on this position.




Êtes-vous à la recherche d’un poste très valorisant? Si oui, vous seriez un bon candidat pour notre organisme Aidons avec des meubles – HWF. Présentement, nous sommes à la recherche d’un(e) bénévole pour le poste de Liaison client-visiteur.

Les personnes ou familles qui ont besoin de meubles (clients) d’Aidons avec des meubles,
nous parviennent d'une grande variété de services sociaux de la région d'Ottawa. Ces données sont entrées dans un tableur à partir duquel plusieurs clients sont sélectionnés chaque semaine. Avant de recevoir des meubles, ces clients reçoivent la visite d'une équipe de deux bénévoles de HWF (les « visiteurs ») qui établissent une liste de leurs besoins. Le rôle du « bénévole de liaison client-visiteur » consiste à communiquer avec les clients afin de déterminer leurs besoins et de choisir les clients qui seront visités la semaine suivante, ainsi que de communiquer les noms des clients aux visiteurs.

Il s'agit d'un poste qui non seulement vous permettra de faire la découverte de gens extraordinaires dont la réalité n'est pas toujours visible pour la plupart d'entre nous, mais aussi de contribuer à faire une grande différence dans leur vie.

Pour plus de renseignements, veuillez demander la description de tâches
Location: 5350 Canotek Rd Unit 9, Gloucester
Deadline: Jun 30, 2018